Begynderhold

Hvis du ikke tidligere har været medlem af en kajakklub, skal du tilmeldes et af klubbens begynderhold.

Formålet med begynderholdet er, at du får de grundlæggende færdigheder i kajakken på plads, og det omfatter bl.a. sikkerhed på vandet samt håndtering af kajakken. Der vil under instruktionen blive rigeligt med tid til øvelse på vandet.
Som afslutning på holdet skal der aflægges en såkaldt ”makkerprøve”, hvor man kravler op i kajakken efter at være kæntret, samt en ”kæntringsprøve” hvor man redder sig selv og kajakken i land efter at være kæntret.

Et forløb strækker sig over seks dage, og varer 3-4 timer pr. dag. Normalt vil det blive afholdt over fire hverdagsaftener samt to
lørdage formiddag/eftermiddag.
Når du har deltaget på et begynderhold, og har roet 50 km under ledsagelse af erfarne roere, ”frigives” du.
Det vil sige, at du nu må ro alene, når du vil.

Begynderinstruktionen afholdes i kajakklubben i maj måned.

Betingelser for at deltage

For at deltage på et begynderhold kræves det:
· at du er fyldt 17 år (Hvis du er under 17 år, skal du henvende dig til klubbens børne- og ungdomsudvalg)
· at du kan svømme mindst 600 meter (bevis medbringes – beviset udstedes i alle svømmehaller)
· at du er indstillet på at møde op på alle kursusdagene

Klubben har et antal kanoer og kajakker, som frit kan benyttes af alle aktive medlemmer

Pris

Prisen for at deltage er kr. 1.800,00, der betales samtidig med tilmelding på hold.
Denne pris dækker:
· Begynderkursus
· 50 km under vejledning af erfaren roer
· Kontingent for resten af året
· Nøglebrik til klubben
· IPP2 bevis